Hem preparat tot un seguit d’activitats adreçades als centres educatius pel curs 2024/25 de manera que les pugueu fer vosaltres mateixos de forma autònoma, o, si ho necessiteu, amb la col.laboració dels amics/gues del Bosquet. Totes les activitats són gratuïtes, l’únic que haureu de portar és el material que s’indica a cada activitat.
Per informació i/o per programar visites envieu un mail a bosquetbordeta@gmail.com
Mireu la pàgina d’activitats realitzades per veure les que ja han fet diferents centres educatius. –>
Una de les escoles que van venir l’any passat a cercar el tió al Bosquet.
VISITA GUIADA AL BOSQUET
Dirigit a tots els nivells. Adaptem les explicacions a l’edat dels alumnes.
Estació: Tot l’any.
Durada aproximada: 1 h.
Material: No en cal. Poden esmorzar al parc infantil.
Activitat al Bosquet
Iniciarem la visita amb una breu explicació de què és el Bosquet, per què és important tenir espais com aquest en les nostres ciutats, i la lluita de veïns i veïnes per salvar-lo.
Explicarem què és un Bosquet màgic on neixen els tions que podran anar trobant al llarg de tot el recorregut, a les soques dels arbres tallats i a les branques esporgades.
Els anirem donant pistes de quin és l’animal que ens obliga a posar protectors a tots els arbres que plantem, i l’hauran d’endevinar.
Els ensenyarem diferents classes d’arbres i les seves característiques. Si és l’hivern podran veure la diferència entre caducifolis i perennes.
Veuran tot el que no s’hauria de fer al Bosquet a fi de poder mantenir-lo net.
Els explicarem què és un hotel d’insectes i per a què serveix.
Observaran diferents tipus de caixes niu per entendre que són habitades per diferents tipus d’ocells i els contarem anècdotes de què ens trobem quan fem les revisions de les caixes. Els explicarem perquè posem menjadores per a ocells i en podran observar diferents models.
Farem una ullada al planter i entendran com d’una llavor neix un arbre.
Veuran les pintures amb motius vegetals i animals que han realitzat diferents artistes.
Els ensenyarem nius fets pels pica-soques i els explicarem una curiositat d’aquests nius.
Oloraran herbes aromàtiques i aprendran a distingir-les per l’olor.
OBSERVEM ELS OCELLS
El Bosquet és un espai ideal per observar gran varietat d’ocells.
Dirigit a Alumnes de 3r cicle de primària i 1r i 2n d’ESO.
Estació: Primavera per ser la de més activitat dels ocells.
Durada aproximada: 2 h.
Material: Prismàtics, telèfons mòbils amb l’App birdNET instal.lada, menjadores.
Activitat al Bosquet
1.-Observar en silenci els ocells del Bosquet, tot fent un recorregut per descobrir les caixes niu penjades als arbres i entendre per què n’hi ha de formes diferents. Si us costa trobar-les aquí teniu una ajuda: https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1dpn9eMixNMPltB_lRQTgD_0U9mFUmnRf&usp=sharing
2.-Fotografiar ocells i identificar-los amb http://seo.org/identificador-aves o similar
3.-Si l’ocell canta, podeu fer servir l’App birdNET per enregistrar el seu cant i identificar l’ocell.
4.-Si heu portat menjadores les podeu penjar als arbres.
Activitat a l’aula
- Preparar una fitxa per a cada ocell on hi consti: Foto, descripció, enregistrament del seu cant, data d’observació, altres dades
- Quan les tingueu fetes, ens les podeu enviar i les publicarem a la web del Bosquet.
CONSTRUÏM UN HOTEL D’INSECTES
Un hotel d’insectes té la funció d’acollir i oferir refugi a aquests animals. Aquí troben un lloc ideal per refugiar-se durant l’hivern o per niar. Aquests refugis reprodueixen els hàbitats naturals dels insectes per tal d’afavorir la seva presència. Els insectes juguen un paper molt important als ecosistemes naturals i en la salut de les plantes, però també en els nostres horts i conreus, ja que la diversitat d’insectes ens ajuda a tenir plantes més sanes i a mantenir la biodiversitat a la nostra ciutat. Esdevenen uns aliats vitals ja que permeten a les plantes crèixer i produir fruits. Alguns són pol.linitzadors i altres depredadors de plagues.
Dirigit a: Alumnes de 1r i 2n d’ESO
Estació: Tardor
Durada aproximada: 1 h al Bosquet + Construcció al centre educatiu.
Material: Hotel construït, aixada si es planta a terra o filferro gruixut si es penja d’una branca.
Activitat al centre educatiu
- Investigar sobre quins són els insectes beneficiosos que pot allotjar l’hotel i per què són beneficiosos.
- Construir un hotel d’insectes, seguint qualsevol dels molts models que es poden trobar a internet.
Activitat al Bosquet
- Col.locar l’hotel al Bosquet un cop estigui acabat.
APRENEM NOM I CARACTERÍSTIQUES DELS ARBRES
Dirigit a: Alumnes de 1r i 2n d’ESO
Estació: Totes menys hivern. És recomanable que els arbres tinguin fulla.
Durada aproximada: 4 h repartides en dues visites.
Material: Mòbils amb l’App PlantNet o similar i amb lector de codi QR.
Activitat al Bosquet
1a Visita: Identificar els arbres mitjançant l’App PlantNet. Seguidament els cercarem a la Wikipèdia per saber-ne les característiques.
2a Visita: Col.locar els codis QR als arbres corresponents per tal de que els visitants en puguin saber el nom i característiques.
Activitat al centre
Imprimir i plastificar codis QR
PLANTEM PLANTES AROMÀTIQUES I DE FLOR
Plantarem plantes aromàtiques i de flor al Bosquet.
Aprendrem:
- Per què fan olor o per què fan flors de colors cridaners.
- Què és la pol.linització.
- Quines plantes són millors per alimentar insectes
- Quins insectes es beneficien d’aquestes plantes.
Dirigit a: 1r i 2n cicle de primària
Estació: Hivern i primavera.
Durada aproximada: 1 h
Material: Plantes, aixadeta, aigua.
TROBEM EL NOSTRE TIÓ
L’activitat consisteix en cercar el tió al Bosquet que prèviament s’haurà amagat. S’explica als alumnes que és un bosquet màgic on neixen el tions i es fa un tomb perquè vegin els que estan naixent a les branques dels arbres o a les soques que hi ha al terra. Després se’ls convida a buscar pel Bosquet per trobar un tió, que serà el que portaran a classe i alimentaran fins el dia de cagar el tió.
Dirigit a: Alumnes d’infantil
Estació: Abans de Nadal
Durada aproximada: 1 h.
Material: Un tió
PLANTEM UN ARBRE
Plantarem un arbre al Bosquet.
Aprendrem:
- Quina classe d’arbre és la més adequada per plantar al Bosquet.
- Característiques de l’arbre escollit.
- Quina època de l’any és la millor per plantar-lo.
- Com es planta un arbre.
- Com hem de cuidar-lo perquè es faci alt i fort.
Dirigit a: Alumnes de 1r i 2n d’ESO
Estació: Hivern i principi de primavera.
Durada aproximada: 2 h.
Material: Un arbre de mig metre d’alt com a mínim.
Activitat al Bosquet
Podeu optar per fer el clot vosaltres o demanar-nos que el tinguem fet. Us deixarem aixades i pales, i cubells per regar-lo una vegada plantat.
Li posareu un protector, que us donarem, per evitar que els conills el roseguin.
Col.locareu el cartell plastificat amb les dades de l’arbre i del vostre centre.
Activitat a l’aula
Cercareu a internet l’arbre que plantareu i n’aprendreu les característiques.
Imprimir i plastificar un cartell amb la classe d’arbre, el nom del vostre centre i la data que el vingueu a plantar.